|
|
|
Vedtægter §§ 1-19
VEDTÆGTER FOR GÅRDLAUGET KERTEMINDEGÅRDEN
Således vedtaget på gårdlaugets stiftende
generalforsamling afholdt den 28. maj 2013 for Gårdlauget Kertemindegaarden.
For ejendommene:
Matr. nr. Beliggende
3321 Østerbrogade 148/Vordingborggade 1
3371 Strandboulevarden 151/Østerbrogade 156
3395 Østerbrogade 154
3396 Østerbrogade 152
3397 Østerbrogade 150
3504 Vordingborggade 3/Kertemindegade 1
3978 Kertemindegade 3-11/Strandboulevarden 149
alle Udenbys Klædebo kvarter, København, stiftes herved et gårdlaug med følgende vedtægter:
|
Navn, Hjemsted og Formål
§ 1.
Gårdlaugets navn er ”Kertemindegården, København”.
Dets hjemsted er Københavns Kommune. Værneting er Københavns Byret.
Gårdlaugets formål er at overtage, administrere og drive, herunder ren- og vedligeholde, det
fællesgårdanlæg omfattende ejendommene af matr. nr. 3321, 3371, 3395, 3396, 3397, 3504 og 3978 alle Udenbys Klædebo kvarter, København.
[ Retur til TOP ]
Medlemmer
§ 2.
Gårdlaugets medlemmer er samtlige de til enhver tid værende ejere af de under § 1 nævnte
ejendomme. Enhver ejer af de nævnte ejendomme er forpligtet til at være medlemmer af gårdlauget.
Er en ejendom opdelt i ejerlejligheder eller ejet af en andelsboligforening, betragtes den i henhold til
nærværende vedtægter som én ejendom, der i alle forhold repræsenteres af den pågældende
ejerlejlighedsforening eller andelsboligforening.
Ved ejerskifte indtræder den nye ejer i den tidligere ejers forpligtelser. Medlemskabet indtræder ved
skødets anmeldelse til tinglysning.
[ Retur til TOP ]
Medlemmernes forpligtelser
§ 3.
Gårdlaugets medlemmer er pligtige til
at opretholde det af Københavns Kommune udførte og godkendte gårdanlæg til fælles brug
for de i vedtægten anførte ejendomme, således at ændringer i forhold til den tinglyste
servitut kun kan foretages efter forud indhentet tilladelse fra Københavns Kommune.
at stille grund til rådighed for det fælles gårdanlæg og tåle den særlige benyttelse af de
enkelte ejendomme til de fælles formål, som det fælles gårdanlæg forudsætter, herunder
tåle at el-stik, vandstik, og fjernvarmestik samt gas- og afløbsledninger føres over de af
nærværende vedtægt omfattede ejendomme, og at ventiler, brønde m.v. anbringes på
ejendommene. Ledningerne må ikke fjernes, overbygges, overskæres, beskadiges, flyttes
eller omlægges uden gårdlaugets tilladelse, og gårdlauget, herunder henholdsvis de
offentlige eller koncessionerede virksomheder, hvorunder de pågældende ledninger
henhører, har til enhver tid, mod pligt til retablering, ret til reparation, omlægning og
eftersyn af de pågældende ledninger,
at ren- og vedligeholde fællesgennemgange i matr. nr. 3321 og 3978 alle Udenbys Klædebo
Kvarter.
at ren-, vedligeholde, snerydde og forsikre det fælles gårdanlæg under ét, herunder fælles
adgangsveje, inventar, skure, bænke, legeredskaber, overfladebelægning, vandforsyning,
beplantninger, hegn, gårdbelysning samt alle brønde og afløbsledninger, der alene
betjener fællesområdet, herunder overfladeafvanding frem til disses tilslutning til
respektive bygningers afløb. Brønde eller afløbsledninger, der primært tjener den enkelte
private bebyggelse samt stikledninger fra den kommunale hovedkloak til de enkelte
ejendomme vedligeholdes af de respektive ejere,
at tåle, at ren- og vedligeholdelse af det fælles gårdanlæg sker ved kommunens
foranstaltning for ejernes regning, såfremt påbud herom fra kommunens side ikke
efterkommes efter nærmere fastsat frist,
at sikre, at der ikke finder parkering af motorkøretøjer sted i fællesanlægget, og at
gårdarealet ikke benyttes erhvervsmæssigt.
at udarbejde et ordensreglement for det fælles gårdanlæg og sørge for at dette overholdes.
[ Retur til TOP ]
Kapital- og hæftelsesforhold
§ 4.
For gårdlaugets forpligtelser hæfter alene gårdlauget, og gårdlaugets kreditorer kan ikke rette krav
direkte mod de enkelte medlemmer for gårdlaugets forpligtelser.
Et medlem kan ikke ved salg af sin ejendom gøre krav på udbetaling af nogen del af gårdlaugets
formue, lige så lidt som andele i denne formue kan gøres til genstand for særskilt overdragelse,
pantsætning eller nogen form for særskilt retsforfølgning.
Medlemmerne hæfter indbyrdes pro rata efter nedenstående fordelingsnøgle, der er udarbejdet under
hensyntagen til ejendommenes bruttoetageareal, jr. bekendtgørelse nr. 1028 af 12. december 2002
om ejers pligt til at give oplysninger til BBR-registret med senere ændringer.
Fordelingen er for tiden følgende, jf. eksisterende BBR-oplysninger:
|
Matr. nr. |
Ejendom |
Bruttoetageareal |
Fordelingstal (%) |
|
|
3321
3371
3395
3396
3397
3397
3978
|
Østerbrogade 148/Vordingborggade 1
Strandboulevarden 151/Østerbrogade 156
Østerbrogade 154
Østerbrogade 152
Østerbrogade 150
Vordingborggade 3/Kertemindegade 1
Kertemindegade 3-11/Strandboulevarden 149
|
2.185
2.612
1.851
1.671
1.545
1.656
5.313
|
12,98
15,52
11,00
9,93
9,18
9,84
31,55 |
|
|
I alt |
|
16.833 |
100,00 |
|
Medlemmerne har pligt til uden ophold at lade ændringer i ejendommenes samlede
bruttoetageareal registrere i BBR-registret, og samtidig hermed at give meddelelse om
ændringerne direkte til gårdlauget. Gårdlauget kan til enhver tid med 14 dages varsel kræve
adgang til en ejendom med henblik på ved besigtigelse og/eller opmåling af kvalificeret rådgiver at
kontrollere rigtigheden af registrets udvisende.
Ved ændring af en ejendoms bygningsareal i BBR-registret eller konstatering af afvigelse mellem
oplysningerne i BBR-registret og de faktiske forhold, jf. ovenfor, reguleres fordelingstallene med
virkning fra budgetåret efter ændringens konstatering. Reguleringen godkendes af generalforsamlingen.
Udgifterne i forbindelse med fællesanlæggets vedligeholdelse og drift fordeles mellem de enkelte
medlemmer efter de ovenfor anførte fordelingstal.
[ Retur til TOP ]
§ 5.
Bestyrelsen udarbejder hvert år til forelæggelse på den ordinære generalforsamling et forslag til
endeligt budget for indeværende regnskabsår og et foreløbigt budget for det følgende regnskabsår.
Budgetterne skal vise gårdlaugets forventede udgifter til anlæggets drift og vedligeholdelse m.v.
Udgiftsbeløbet fordeles på medlemmerne i forhold til fordelingstallene.
Bestyrelsen kan forlange, at medlemmerne betaler bidraget månedsvis, kvartalsvis eller halvårsvis
forud. Indbetales skyldige beløb ikke rettidigt, er bestyrelsen berettiget til at overgive fordringen
til inkasso efter at have givet den pågældende skriftligt påkrav herom.
Udgifter, der bl.a. via skattebilletten opkræves direkte fra den enkelte ejer, er gårdlauget
uvedkommende.
Gårdlaugets kontante midler skal være anbragt i et anerkendt pengeinstitut eller hos administrator.
Til imødegåelse af gårdlaugets forpligtelser kan generalforsamlingen eller en enig bestyrelse
bestemme, at ejerne skal indbetale op til 6 måneders bidrag som depositum. Størrelsen af et
eventuelt depositum reguleres en gang årligt i forbindelse med fastsættelse af det nye års bidrag.
[ Retur til TOP ]
Generalforsamling
§ 6.
Generalforsamlingen er gårdlaugets øverste myndighed.
Senest 6 måneder efter regnskabsårets udløb afholdes ordinær generalforsamling med følgende dagsorden:
a) Valg af dirigent og referent.
b) Aflæggelse af bestyrelsens beretning for det forløbne år.
c) Aflæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse.
d) Fremlæggelse til godkendelse af budget samt overslag over det kommende års udgifter.
e) Forslag fra bestyrelse og medlemmer.
f) Valg af medlemmer til bestyrelsen.
g) Valg af suppleant(er) til bestyrelsen.
h) Valg af revisor(er) samt eventuel revisorsuppleant.
i) Eventuelt.
Dirigenten leder generalforsamlingen
[ Retur til TOP ]
§ 7.
Generalforsamlingen er åben for alle ejere og beboere i gårdlauget, men kun medlemmer har
stemmeret. Bestyrelsen kan af praktiske årsager bede om tilmelding til generalforsamlingen.
Hvert medlem har stemmeret efter fordelingstal. Er flere personer ejere af én ejendom, har kun én
af dem stemmeret. Er ejeren af ejendommen en andels- eller ejerforening skal den stemmeberettigede dokumentere sin berettigelse til at repræsentere foreningen.
Der kan stemmes ved fuldmagt.
Stemmeret kan ikke udøves af medlemmer, der – på trods af påkrav – er i restance med bidrag.
[ Retur til TOP ]
§ 8.
Der kan afholdes ekstraordinær generalforsamling, når bestyrelsen finder det påkrævet, eller når
mindst 2 af medlemmerne fremsætter skriftlig begæring derom til bestyrelsen med angivelse af, hvad
der ønskes behandlet på generalforsamlingen. Bestyrelsen er da pligtig at indkalde til den begærede
ekstraordinære generalforsamling inden 4 uger efter begæringens modtagelse.
[ Retur til TOP ]
§ 9.
Indkaldelse til generalforsamling sker ved brev, e-mail eller ved opslag, til hvert enkelt medlem med 4
ugers varsel med angivelse af dagsorden, vedlagt revideret regnskab, samt bestyrelsens forslag til
budget.
Ved ekstraordinær generalforsamling skal indkaldelse ske med mindst 14 dages varsel.
Ved afholdelse af både ordinær og ekstraordinær generalforsamling er det det enkelte medlems
opgave at orientere beboerne i medlemmets ejendom herom.
[ Retur til TOP ]
§ 10.
Forslag fra medlemmerne, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal i skriftlig
form tilsendes bestyrelsen senest 14 dage før generalforsamlingen. Indkomne forslag skal udsendes
til medlemmerne senest 8 dage før generalforsamlingen. Det er det enkelte medlems opgave at
orientere beboerne i medlemmets ejendom om indkomne forslag.
[ Retur til TOP ]
§ 11.
Beslutninger på generalforsamling træffes med følgende begrænsninger ved simpelt stemmeflertal, efter fordelingstal, uanset de fremmødte medlemmers antal:
a) Beslutning om vedtægtsændringer kan kun gyldigt vedtages, hvis mindst 2/3 af medlemmerne er mødt eller lovligt repræsenteret, og mindst 2/3 af de fremmødte stemmer afgives for
ændringsforslaget. Dette gælder dog ikke beslutninger om regulering af fordelingstal.
b) Optagelse af lån kræver enstemmighed i form af tilslutning fra alle gårdlaugets medlemmer.
[ Retur til TOP ]
§ 12.
Opnås på en generalforsamling 2/3 af de fremmødte medlemmers stemmer, efter fordelingstal, for et vedtægtsændringsforslag, men uden at de nødvendige 2/3 af foreningens medlemmer er mødt frem, indkalder bestyrelsen inden 4 uger til ny ekstraordinær generalforsamling, hvor forslaget da kan vedtages med 2/3 af de på denne ekstraordinære generalforsamling lovligt afgivne stemmer.
[ Retur til TOP ]
§ 13.
Referat af generalforsamlingen indføres i gårdlaugets protokol.
Referatet underskrives af generalforsamlingens dirigent og referent og sendes herefter til
medlemmerne af gårdlauget. Det er det enkelte medlems opgave at orientere beboerne i
medlemmets ejendom om referatet.
[ Retur til TOP ]
Bestyrelsen
§ 14.
Bestyrelsen, der består af 3-7 medlemmer, vælges af generalforsamlingen for 2 år ad gangen. På
den stiftende generalforsamling vælges 2 af bestyrelsesmedlemmerne for kun 1 år. Der vælges herudover mindst 1 suppleant for et år ad gangen. Hvis der vælges mere end én suppleant, vælges i
prioriteret rækkefølge.
Til bestyrelsen kan vælges:
1. Ejere af en af de ejendomme, der er anført i vedtægten,
2. ægtefæller til de nævnte ejere under forudsætning af, at den pågældende ejer ikke
samtidig er medlem af bestyrelsen og
3. repræsentanter udpeget af de nævnte ejendommes ejere under forudsætning af, at den
pågældende ejendoms ejer eller medlemmer af dennes husstand ikke samtidig er medlem af bestyrelsen.
Genvalg af bestyrelsens medlemmer kan finde sted.
[ Retur til TOP ]
§ 15.
Bestyrelsen konstituerer sig senest 14 dage efter generalforsamlingen med formand, kasserer og
sekretær og fastsætter selv sin forretningsorden. Kan flertal for valg af formand ikke opnås, afgøres
spørgsmålet ved lodtrækning.
Bestyrelsens beslutninger træffes på bestyrelsesmøder, hvortil alle bestyrelsesmedlemmer skal
have været indkaldt. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når minimum halvdelen af medlemmerne
er til stede. Møderne ledes af formanden. I dennes fravær konstitueres på mødet et andet
bestyrelsesmedlem til at lede mødet. Hvis gårdlauget har en næstformand, og denne er til stede,
konstitueres næstformanden, i modsat fald konstitueres kassereren eller i dennes fravær
sekretæren. Beslutninger træffes ved simpel stemmeflerhed. Står stemmerne lige, gør formandens
eller den konstituerede mødeleders stemme udslaget.
Hvis et bestyrelsesmedlem udtræder, indtræder suppleanterne i den på generalforsamlingen
valgte rækkefølge. Et medlem af bestyrelsen er pligtigt til at afgå, når han ikke længere opfylder
betingelserne for at blive valgt, kommer under konkurs eller er ude af rådighed over sit bo.
Referat af bestyrelsesmøderne indføres i gårdlaugets protokol. Hvert referat underskrives af de i
det refererede møde deltagende bestyrelsesmedlemmer, og udsendes til alle gårdlaugets
medlemmer. Det er det enkelte medlems opgave at orientere beboerne i medlemmets ejendom
om referatet.
[ Retur til TOP ]
§ 16.
Bestyrelsen varetager den daglige ledelse, og er legitimeret til med bindende virkning for samtlige
medlemmer at foretage enhver for opfyldelse af gårdlaugets formål nødvendige dispositioner,
herunder også ansættelse af medhjælp til pasning af gård- og opholdsarealer m.v.
Bestyrelsen og dermed gårdlauget tegnes af formanden og et bestyrelsesmedlem i forening.
Bestyrelsen kan dog give administrator bemyndigelse til at disponere.
Bestyrelsen kan ansætte en administrator. Administrator oppebærer et årligt vederlag, hvis størrelse
fastsættes af bestyrelsen.
Bestyrelsen skal, forinden den foretager dispositioner, der forøger udgifterne for medlemmerne med
mere end 15 % af det vedtagne budget, forelægge spørgsmålet herom for en ordinær eller
ekstraordinær generalforsamling til godkendelse.
[ Retur til TOP ]
Regnskabsåret og Revision
§ 17.
Gårdlaugets regnskabsår løber fra den 1. januar til den 31. december. Det første regnskabsår løber
dog fra stiftelsesdatoen til den 31. december 2013.
Revisionen af gårdlaugets regnskaber - herunder eftersyn af kassebeholdning, tilgodehavender samt foreningens eventuelle øvrige formue - foretages af den/de på den ordinære generalforsamling valgte
revisor(er).
Hvis der vælges intern revision, skal der mindst vælges 2 samt 1 suppleant. Revisor(er) må ikke
samtidig være medlem af bestyrelsen.
Revisor afgår hvert år – genvalg kan finde sted.
[ Retur til TOP ]
Opløsning
§ 18.
Da gårdlauget er stiftet i anledning af den på ejendommene lyste servitut om udlæg af fælles arealer
m.m., kan det ingensinde opløses uden efter forudgående aflysning af nævnte servitut. I øvrigt kan
opløsning kun finde sted efter enstemmig vedtagelse på en generalforsamling, hvor samtlige
gårdlaugets medlemmer er til stede eller repræsenteret og efter godkendelse af kommunen,
medmindre denne godkendelse ligger i den forudgående aflysning af den ovenfor nævnte servitut.
Ved opløsning af gårdlauget opgøres dets formue og fordeles, efter at al skyldig gæld er betalt pro
rata, blandt medlemmerne i forhold til fordelingstal.
[ Retur til TOP ]
Godkendelse, tinglysning mv.
§ 19.
Nærværende vedtægter og efterfølgende ændringer skal godkendes af Københavns Kommune.
Påtaleberettiget er gårdlauget og Københavns Kommune.
Vedtægterne begæres tinglyst på de af vedtægterne omfattede ejendomme.
Vedtægten bilagt gældende budget og påkravsskrivelse har status som gældsbrev, jf. retsplejelovens
§ 478, stk. 1, nr. 5, og kan som sådan tjene som genstand for tvangsfuldbyrdelse.
[ Retur til TOP ]
De originale vedtægter er underskrevet:
Som dirigent:
- Stig Hansen, SBS Rådgivning a/s
Stiftere:
- Matr. nr. 3504, Vordingborggade 3 / Kertemindegade 1.
- Matr. nr. 3978, Kertemindegade 3-11 / Strandboulevarden 149.
- Matr. nr. 3371, Strandboulevarden 151 / Østerbrogade 156.
- Matr. nr. 3395, Østerbrogade 154.
- Matr. nr. 3396, Østerbrogade 152.
- Matr. nr. 3397, Østerbrogade 150.
- Matr. nr. 3321, Østerbrogade 148 / Vordingborggade 1.
Nærværende vedtægter er godkendt af Københavns Kommune.
Ovenstående originale vedtægter, med underskrifter, kan downloades som printer-venlig PDF-fil
- - - - - -
[ Retur til TOP ]
|
|
|